Donderdag 15 februari jl. heeft de Hillegomse raad zijn zienswijze vastgesteld op het voorlopige voorkeurstracé Duinpolderweg.

Zoals tijdens de vergadering bleek waren de kaarten vooraf al geschud. De coalitiefracties (BBH, CDA, VVD en D66) kozen unaniem voor de Midden-variant als ultieme poging om het grotere kwaad van de Zuid-variant af te wenden. De argumenten die hiervoor werden genoemd waren deels inhoudelijk (“in de MER is nut en noodzaak aangetoond”) en deels omdat dit als de enige mogelijkheid werd gezien om de provincies te laten afzien van de Zuid-variant. Voor de BBH waren de druiven het zuurst. Vier jaar geleden nog faliekant tegen de Duinpolderweg kon fractievoorzitter Evers nu slecht zeggen dat deze keuze ‘niet fijn’ is, dat er nu niet is gekozen voor een Duinpolderweg maar een Polderweg en dat het gaat om een lokale oplossing.
GroenLinks legde samen met Bloeiend Hillegom een eigen zienswijze neer, waarin niet alleen de Zuid-variant en de Midden-variant maar ALLE varianten worden verworpen. Dit betekent niet dat wij kiezen voor niets doen. Wij vragen in onze zienswijze aan de provincies om eventueel noodzakelijke maatregelen in en rond Hillegom opnieuw te bezien. Daarbij moet niet in de eerste plaats worden gedacht aan meer asfalt maar moeten de nieuwe inzichten in vervoer worden toegepast, zoals het combineren van verschillende vormen van vervoer en moderne techniek.

Zie de bijlage voor onze eigen zienswijze die wij inmiddels ook hebben ingediend bij Gedeputeerde Staten.