Waarom GroenLinks?
Om je te helpen bij jouw keuze op 15, 16 of 17 maart leggen wij hieronder uit waarom een stem op GroenLinks zo belangrijk is. Waarom de Bollenstreek baat heeft bij een groen en links kabinet.
Nog geen tijd om je in de thema's te verdiepen, maar wil je toch alvast meer weten over waar GroenLinks? In deze korte video wordt het hele programma samengevat.
* GELUIDHINDER
Niemand meer last van slapeloze nachten door vliegtuigen.
Zo vlak onder de rook van Schiphol leven we met de lusten, maar zeker ook met de lasten van Schiphol.
Omwonenden vechten al jaren om hun nachtrust terug te krijgen. In 2018 kwam de World Health Organisation (WHO) met geluidsnormen op basis van medische inzichten. Volgens WHO moeten onze geluidsnormen flink worden aangescherpt omdat het geluid van vliegtuigen kan leiden tot onder meer hart- en vaatziekten, stress en leerproblemen. De nachtelijke vluchten hebben de grootste impact op de gezondheid. GroenLinks doet met een initiatiefwet een concreet voorstel om de gezondheid van omwonenden te verbeteren.
En dat kan! Op omringende grote vliegvelden vliegen ook nauwelijks nachtvluchten. In Parijs en Londen mogen jaarlijks 5.000 nachtvluchten plaatsvinden, in Frankfurt is er een algeheel verbod op nachtvluchten. GroenLinks wil dat voorbeeld volgen. Wel voorziet de initiatiefwet in een beperkt aantal uitzonderingen, zoals noodgevallen en speciale ontheffingen.
Hoe gaan we dan reizen?
GroenLinks heeft in zijn verkiezingsprogramma plannen tot aan 2030 opgenomen en laten doorrekenen. Als dit programma wordt uitgevoerd geeft dit de volgende effecten.
Nederland gaat meer treinen en fietsen. Daardoor verbeteren de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid. We verliezen minder tijd in de files. Het aantal autokilometers neemt met 21% af. Het aantal elektrische auto’s verdubbelt. We investeren € 18,3 miljard in het openbaar vervoer: van internationale trein tot metro’s. We steken € 1 miljard in fietspaden.
Het aantal vliegbewegingen neemt, als het aan GroenLinks ligt, af met 40%: daarmee daalt het aantal vluchten naar 444.000 per jaar. Schiphol blijft daarmee uitstekend functioneren als de luchthaven die Nederland met de wereld verbindt en onze open economie ondersteunt.