GroenLinks vraagt Zuid-Holland of de besluitvorming rondom de Duinpolderweg wel wettig is. Dit doet zij naar aanleiding van het bericht dat de Nederlandse milieueffectrapportages niet voldoen aan de regels. De Europese Commissie heeft Nederland hierover op de vingers getikt. Deze rapportages vormen de basis voor veel wegenplannen en ook van de Duinpolderweg.

Lijsttrekker Berend Potjer (GroenLinks): “De basis voor het plan wordt hiermee nog wankeler. In de regio is er veel weerstand tegen het plan, omdat de problemen in de dorpen (zoals Hillegom, Vogelenzang, Beinsdorp) niet oplost, maar juist verergert. Toch werd het met een minimale meerderheid doorgedrukt. Wij vragen de provincie nu of dat besluit naast onverstandig en onwenselijk, mogelijk ook onwettig was.”

Eerder waren er al twijfels over berekeningen die ten grondslag liggen aan het besluit om de Duinpolderweg aan te leggen. Potjer: 'het aanleggen van een nieuwe weg door de bollenstreek heeft grote gevolgen voor de natuur en de omwonenden. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan en het lijkt erop dat dat niet is gebeurd. Tijd voor bezinning dus. Laten we nog eens goed kijken naar alternatieven waarbij wij onze inwoners, de natuur en bollenvelden beschermen.”