GroenLinks vindt het belangrijk dat energiebesparing voortvarend wordt opgepakt.

Energiebesparing is een belangrijk onderdeel van de omschakeling naar duurzame energie. Want: energie die je niet gebruikt hoef je niet op te wekken. GroenLinks vindt het dan ook belangrijk dat energiebesparing voortvarend wordt opgepakt. Al sinds 1992 zijn bedrijven wettelijk verplicht om energie te besparen (kleine energieverbruikers uitgezonderd) met maatregelen die binnen 5 jaar terug te verdienen zijn. De gemeenten moeten er op toezien dat dit ook gebeurt. Onlangs is in een 4-tal Zuid-Hollandse gemeenten een onderzoek gedaan naar de manier waarop deze gemeenten dit doen. Dat onderzoek toonde nogal wat tekortkomingen aan. GroenLinks vond het de moeite waard om aan de hand van dit onderzoeksrapport ook de aanpak van Hillegom eens kritisch te bekijken. Coalitiefracties BBH en CDA vonden dit helaas niet nodig. Een gemiste kans voor Hillegom om op relatief eenvoudige wijze een flinke stap te zetten met energiebesparing.